The War on Academic Free Speech in Russia

snowden

Why Should Professors Have Free Speech?
Pavel Aptekar
Vedomosti
November 10, 2019

The desire of certain universities to control the things the public intellectuals they employ as professors say about socially important issues teeters on the verge of censorship and can hardly benefit their reputations, demonstrating only the growing fears of their administrators.

On Friday, the Higher School of Economics made public the decision of its ethics board, which voted seven to one in favor of recommending that Gasan Gusejnov, a linguist employed in the university’s humanities faculty, apologize for his “ill-considered and irresponsible” remarks on his personal Facebook page regarding the “cesspool-like” Russian used by the Russian media. The majority of council members found the statement had caused “serious harm” to the university’s “professional reputation.”

In particular, the ethics board referred to recommendations for university staff members regarding public statements: “If the public statements of employees touch on issues that are matters of considerable public controversy […] it is recommended they refrain from mentioning the university by name.”

However, Gusejnov did not mention his position at the university in the Facebook post that sparked a witch hunt against him on social media and in pro-Kremlin media outlets. Gusejnov said he did not intend to apologize, as he had not yet received an official request to apologize from the university. This triggered a new wave of invective against him.

The persecution of university lecturers and students for political reasons cannot be called something new. In March 2014, MGIMO terminated its contract with Professor Andrey Zubov after his statements about the situation in Ukraine and the annexation of Crimea. In April 2015, the Smolny Institute of Liberal Arts and Sciences at St. Petersburg State University fired political scientist and human rights expert Dmitry Dubrovsky for his public remarks. In November 2016, Alexei Petrov was fired from his post as deputy dean of the history faculty at Irkutsk State University, allegedly, for disciplinary violations, but it was actually a complaint to the prosecutor’s office by a member of the National Liberation Movement (NOD) that led to his dismissal. In March 2018, the Siberian Federal University in Krasnoyarsk forced philosophy lecturer Mikhail Konstantinov to resign after he had shown students Don’t Call Him Dimon, a 2017 video exposé by Alexei Navalny’s Anti-Corruption Foundation.

The right to one’s opinions, even critical opinions, cannot be made dependent on a person’s job. Even with regard to civil servants, the Russian Constitutional Court ruled that their official positions could not be tantamount to a total ban on the public expression of critical opinions, including in the media. It is all the more impossible to train and educate professionals without critical thinking, free discussion, and the exchange of opinions: without these things, learning turns into scholasticism. Lecturers capable of lively, unconventional thought make the reputations of universities.

There have been other such examples in the history of the Higher School of Economics. The university did not react when, in October 2013, Vladimir Putin called Professor Sergei Medvedev a “fool” for arguing that the Arctic should be administered internationally. Now, however, its administrators have probably been forced to yield to the pressure, hoping that by sacrificing individuals it can maintain control over its professors. But this is a precarious path to a questionable goal.

Image courtesy of democraticunderground.com. Translated by the Russian Reader

Weaponizing Russian: The Gasan Gusejnov Controversy

guseynovGasan Gusejnov. Photo courtesy of Radio Svoboda

Gasan Gusejnov Refuses to Apologize for Remarks About Russian Language
Radio Svoboda
November 8, 2019

Gasan Gusejnov, a lecturer at the Higher School of Economics, has refused to apologize publicly for a post on Facebook in which he called the Russian language “miserable” and “cesspool-like.” According to Gazeta.Ru, the professor believes it would not be ethical for him to respond to the decision of a university commission, which had advised him to apologize.

The ethics commission at the Higher School of Economics recommended the professor apologize for his remarks. They were “ill-considered and irresponsible,” said the commission, which also claimed they had harmed the university’s reputation.

Gusejnov, in turn, told journalists he already given university administrators all necessary explanations and had no plans to apologize to anyone. He stressed that he had written the post as a private individual and had not yet received any official demands from the university.

A lecturer in the humanities faculty and a doctor of philology, Gusejnov published his post on Facebook in late October.

“In Moscow, with its hundreds of thousands of Ukrainians and Tatars, Kyrgyz and Uzbeks, Chinese and Germans, it is utterly impossible to find anything in other languages, except for the miserable, cesspool-like Russian that this country now speaks and writes,” he wrote.

Gusejnov’s post sparked a controversy on social media and in the media. Facebook deleted his post for violating its rules. The professor himself later explained that he had meant the language of hatred and aggression used in the media, social networks, and opinion journalism. According to Gusejnov, it was “an extremely dangerous environment and an extremely dangerous tool.”

This week, as the public debate about Gusejnov’s remarks continued, Vladimir Putin spoke at a meeting of the Russian Language Council. According to the Russian president, war had been declared on the Russian language worldwide in order to reduce its space [sic]. As Putin said, this was being done by “boorish Russophobes,” “fringe groups,” and “aggressive nationalists.”

The president did not specify what threats he had in mind. But he did instruct the government to amend the current laws “On the State Language” and “On the Languages of the Peoples of Russia” and create a “single corpus of dictionaries and reference books” that would dictate how all government entities used the language. Putin did not mention Gusejnov in his remarks.

Thanks to Dmitry Kalugin for the heads-up. Translated by the Russian Reader

How You Can Support This Blog

An entity identified as “@forgotpassword” just had the following to say about my last post, about filmmaker Vladimir Bortko’s sudden withdrawal from the gubernatorial election in Saint Petersburg, the sixth or seventh largest city in Europe (depending on whether you consider Istanbul a European city) and the second largest in Russia, the world’s largest country, and its former capital.

woo russia

It is hard being a bad cop in a world that loves only good cops, but ignorance is nothing to celebrate, much less throw in the face of someone like me who has spent the last twelve years writing about politics, culture, and grassroots resistance in Russia.

What have I accomplished over the last twelve years? I have published 2,256 posts about these important subjects on two blogs, the Russian Reader and Chtodelat News. These posts have been viewed 671,693 times.

The number of views could have been a lot greater, but despite everything I have done to promote my work, there is a lot that does not depend on me. This website can only be successful if readers share what I do here with their friends, coworkers, family members, and social media followers. This means they actually have to take the ten seconds or forty seconds or whatever it takes to publish links to my posts on their social media accounts.

When readers do that, they help me a lot more than if they pester me with disparaging or hostile comments like the one above. Such comments really make me want to call it quits. Unfortunately, the world nowadays is such, I guess, that I get this kind of feedback much more enough than I get support of any kind, verbal or financial.

The second way to support the Russian Reader is by making a donation to me via PayPal or buying me a coffee on Ko-fi. You will find buttons for these services on the left side of this page.

You might have noticed that, recently, I started letting WordPress publish ads on this site. I thought it could be a way of making a little money to support my work. Despite the shockingly large number of ads viewed, supposedly, over the last four or five months, the amount of money I have earned (but not been paid yet) is so tiny as to be laughable. I will probably make this site ad-free again in the very near future.

You can also get updates from this blog on Facebook, Ello, Twitter, Tumbler, and Telegram, not to mention subscribing to it via email by clicking the “Follow” button on the left side of this page.

So, it is really easy to show support for the work I have done over the last twelve years, work I would like to keep doing. In fact, it is much easier than taking the effort to denounce me or, like “@forgotpassword,” tell me in the glibbest, snidest way that I have been wasting my time. // TRR

Terry Burke: Russiagate, Syria, and the Left

dezaOnce again, years of experience and research have been poured into an article challenging entrenched narratives on the anglophone institutional left, and once again, fear of retaliation from the purveyors of these entrenched narratives has made this challenge unpalatable even to left and liberal publishers with an obvious interest in countering them.

So, once again, the Antidote Writers Collective is pleased to participate in a decentralized effort to bring this challenge out into the open.

The following was initially published on CounterVortex with the understanding that the website’s publisher would be backed up by cross-posts from sympathetic websites in order to reduce the authoritarian left’s ability to target one vulnerable person with their classic arsenal of trolling, threats, abuse, and lawsuits.

Comrade of the zine Terry Burke has been a dedicated peace activist her entire life and has already heard the worst of it even from former comrades who have unthinkingly taken on Putinist narratives and allowed themselves to be played against the emergence of effective opposition to rising fascism in the United States. We salute her years of persistence and are proud to have her back. Enjoy.
Antidote Zine

Russiagate, Syria, and the Left
Terry Burke
CounterVortex
June 27, 2019

The last major national protest in the US was “Families Belong Together” in June 2018. Hundreds of thousands of people across the country demonstrated against the Trump administration’s policy of separating children and families at the border. People who had never protested before brought their families. It’s now a year later and the situation for immigrant families has only gotten worse. Where is the outrage?

Plans for an ICE raid targeting millions of immigrants. Initiating a military strike on Iran and then canceling it. Environmental policies that disregard climate change. Pulling the US out of treaties. Rising alt-right and nationalism around the world. Ignoring congressional subpoenas. Corrupt, incompetent people heading every federal agency. The list of destructive Trump policies seems endless.

Trump’s recent visit to London brought tens of thousands of protesters into the streets. Where are the protests in the US? Where are the coalitions in the US organizing against Trump’s anti-democratic, inhumane policies? Where is the left?

Part of the problem is the enormous amount of disinformation that has been specifically directed at the left, disinformation that most people don’t recognize. The disinfo uses anti-imperialist language and is posted on “left” and “progressive” sites that usually have nominally accurate stories on Palestine, Israel, climate change, corporate corruption, and other progressive issues. In addition to the disinfo media sites, respected left authors have confused their readers by dismissing Russiagate as a hoax, claiming that Russian interference in the US elections has been greatly exaggerated to provide the Democrats an excuse for Clinton’s loss.

Eight years of steady disinformation on Syria have created a split in the peace movement. The enormous amount of time and energy spent debating Syria could have gone to building the peace movement instead of dividing it. The doubts raised repeatedly about Russian interference and Mueller’s investigation have weakened the opposition to Trump. Some people don’t know which news sources they can trust. Others restrict themselves only to sources that support their ideological line.

Steve Bannon famously said, “The Democrats don’t matter. The real opposition is the media. And the way to deal with them is to flood the zone with shit.” That is exactly what has happened. There are thousands of new and unaccountable media organizations on the internet.

As Syria solidarity activists, we have been struggling against extensive, sophisticated disinformation regarding Syria for years—and it’s largely not from the US mainstream media. Syria is not Iraq, where the New York Times helped Bush lead us into war with fake information about WMDs. Syria is not Kuwait, where there were false stories planted about babies in incubators.

The mainstream media articles “demonizing” Assad are fundamentally true: his regime is one of the world’s most repressive, with a police and prison torture system of historic proportions. Unlike Iraq and Iran, and contrary to the propaganda claims, the CIA did not instigate a serious covert regime change operation in Syria. The US efforts in Syria are well documented in Shane Bauer’s recent two-part article for Mother Jones. He writes, “American involvement in Syria has been as fragmented and volatile as the conflict itself.” In this groundbreaking article, he documents how the US has spent billions, initially aiding the Free Syrian Army, but ultimately focused on combating ISIS, forbidding US-backed groups from fighting Assad’s forces.

His article corroborates the stories of anti-Assad Syrians of a genuine uprising against a brutal dictator evolving into a proxy war; of Assad bombing and starving civilians. The Syrian people were caught up in the fervor of the Arab Spring and surprised themselves (and the CIA) by going to the streets in the hundreds of thousands, demonstrating for democracy, overcoming their deep fears of reprisal.

However, most of the peace movement still doesn’t recognize the legitimacy of the Syrian people’s eight-year struggle against the Assad dictatorship. There have been so many articles in “progressive” media promoting Assad’s narrative of another US regime change effort that they have buried the voices of Syrians.

The voices of Syrian communists, anarchists, democracy activists, writers, artists, intellectuals, and nonviolence activists have rarely been represented in “progressive” media. The majority of these media’s articles on Syria have been written by non-Syrians and they usually promote Assad’s line that he is protecting his sovereign country from US-backed terrorists.

Research from the University of Washington has shown how dominant the pro-Assad political messaging is from an “echo system” of sites that follow Russian, Iranian, and Syrian government-funded media. Researchers examined Twitter conversations about the White Helmets (a Syrian volunteer rescue group) in the summer of 2017. There were four times as many tweets from the echo system as there were from other media sources. Articles from the echo system claimed the White Helmets were a “propaganda construct,” “crisis actors” who staged events, and “they worked with or were themselves terrorists.”

The UW study noted that this echo system of sites claiming to be “independent” and “alternative” shared the same stories and writers. A few of these sites are Global ResearchRTMint Press NewsSputnik NewsFree Thought ProjectThe Anti-Media21st Century WireVeterans TodayZero Hedge, and many others.

For Syria activists, the UW research wasn’t a surprise. It confirmed our experiences over the last six years, that our struggle to get the truth out was up against a substantial, coordinated disinformation effort. We were familiar with this “echo-system” well before the UW study. While they claim to be “independent,” their political line was almost always the same on Syria, Crimea, Putin, and Trump. They played a role in electing Trump by bashing Clinton, equating Clinton and Trump, going easy on Trump, and disparaging voting.

While the sites claim to be funded by their readers and ads, they actually have very few ads and do not disclose information on their funding sources. In 2013, a former writer at Mint Press News, Joey LeMay, told BuzzFeed News, “It was incredibly secretive.” The article goes on to say there were “barely any ads on the website, and whenever LeMay asked about where they got their money, ‘it was brushed off as a non-issue. I would go home feeling not squeaky clean,’ he said.”

The sites in this echo system have all also posted numerous Russiagate articles. It’s understandable that progressives would question how extensive and effective Russian propaganda was in the 2016 elections. The mainstream media hasn’t examined Russian propaganda that targets the left. The UW research has not been mentioned in mainstream or progressive media. But it’s not an either/or proposition: we can criticize Clinton’s campaign and still acknowledge that Russian interference helped Trump win in an election where Clinton won the popular vote by a substantial margin.

The claim that a few Facebook ads bought with Russian rubles could have influenced the 2016 election may have seemed preposterous back in 2016. However, since then, there have been numerous exposés of Russia’s sophisticated use of social media and information warfare—something we had thought was mainly the province of our CIA.

While Russian disinformation is a new concern for Americans, not so for Europeans. In June 2017 the Washington Post reported that “across the [European] continent, counterintelligence officials, legislators, researchers, and journalists have devoted years—in some cases, decades—to the development of ways to counter Russian disinformation, hacking and trolling.” There have been numerous articles on how Swedenthe Baltic statesFinlandGermany, France, Italy, and others are dealing with Russian cyber attempts to influence elections and sway popular opinion.

When well-known left writers like Glenn GreenwaldMatt TaibbiKatrina vanden HeuvelNorman Solomon, and Max Blumenthal immediately denounced the evidence of Russian interference back in 2016, it had a silencing effect. After that, few well-known left writers pursued the serious possibility of effective Russian involvement. In the two and a half years since Trump’s election, there have continued to be new articles and research on Russian bots, trolls, Twitter campaigns, fake accounts, and continued Russian interference in the EU, but the Russiagate authors have ignored this information. Dark Money author Jane Mayer has also written on how Russia helped elect Trump.

After the release of the highly biased Barr summary which seemed to vindicate them, Chris HedgesGlenn GreenwaldStephen CohenMatt TaibbiAaron MatePaul Street in Counterpunch, and Katie Halper from FAIR castigated the US press for its extensive coverage of the Russia/Trump allegations.

However, they wrote nothing revising their Russiagate-is-a-hoax position after the subsequent release of the redacted Mueller report in April and Mueller’s public statement in May. The Mueller report explicitly documents extensive Russian interference in the 2016 elections, but they have refused to acknowledge this.

Greenwald wrote on April 18 that “the actions in which Trump engaged were simply not enough for Mueller to conclude that he was guilty of criminal obstruction.” After Mueller clearly stated on May 29 that he would not exonerate the president for obstruction of justice, Greenwald wrote a series of articles on Brazil and wrote nothing to correct his earlier misstatements about obstruction.

It is critical to understand that the Russiagate narrative is Trump’s narrative. By insisting for over two years that Russian interference was overblown, these authors have been defending the worst president in US history.

The UW-identified echo system of “alternative” media sites has also had numerous articles promoting Russiagate skepticism and Barr’s disingenuous summary of the Mueller Report. Global ResearchMint Press NewsFree Thought ProjectThe Anti-MediaZero Hedge21st Century WireActivist Post, and others have also continued to argue for the Russiagate conspiracy thesis, despite Mueller’s statement and all the information on Russian cyberwarfare.

Even Fox News occasionally departs from supporting Trump’s position on Russian interference, as summed up in a May 2019 Newsweek headline: “Fox News Legal Analyst Says Mueller Evidence Against Trump ‘Remarkably Similar’ to Nixon, Clinton Impeachment Charges.” But the left’s Russiagate skeptics have not conceded anything. Stephen Cohen recently wrote that Russiagate “is the worst and […] the most fraudulent political scandal in American history.”

The echo system and the Russiagate authors have published very little criticism of Putin’s Russia. They have many articles criticizing the US mainstream media, the corporate ownership of US media, “censorship” by Facebook and YouTube, but nothing on the new law in Russia whereby people can be jailed for fifteen days for “disrespecting” the Russian government online. An open internet in the US means there are thousands of sites with articles criticizing the US, but even one site with critical articles in Russia could result in fines and jail time. The difference is dramatic, and there have been no articles from the Russiagate skeptics on this oppressive law.

It’s rarely mentioned that Hedges has had a weekly show on RT (formerly Russia Today) since June 2016, which is funded by the Russian government. He’s scathing in his criticism of the US, but it’s hard to find his criticisms of Russia. After the Barr summary, he chastised the US press for “one of the most shameful periods in modern American journalism” and somehow never mentions the Russian restrictions on “disrespecting” the Russian government online.

Rania Khalek is also paid by the Russian government. Her site In the Now is one of three that were recently exposed as being owned by RT. Facebook briefly took them down until a small mention of RT’s involvement was placed on the page – a mention most people will never notice.

It is difficult to determine the motivation of the Russiagate writers and the echo system. Kate Starbird at the University of Washington writes about the echo system that “[their] efforts […] consist of diverse individuals and organizations who are driven by a variety of different motivations (including political, financial, and ideological).”

There is a certain amount of hyperbole to the Russiagate articles. The investigation is blamed for “Manufacturing War with Russia,” for “Endangering American Security,” for “Media Malpractice,” for being “This Generation’s WMD,” for “Target[ing] Any Dissent in US,” and so forth. When examining these authors’ lists of articles, one would prefer they had spent as much analysis on the dangers of a Trump presidency as they have spent on promoting their Russiagate thesis.

Stephen Cohen talks about the origins of the allegation that Trump was an agent of the Kremlin. Was it “begun somewhere high up in America by people who didn’t want a pro-détente president?” He suggests that “this originated with Brennan and the CIA.” It is all speculation, with no corroborating evidence.

For a starkly different perspective, consult authoritarianism scholars Sarah Kendzior or Timothy Snyder’s interviews, writings, and videos for detailed documentation of Trump’s dealings with Russia. They have been warning for the last three years about the dangers of the US sliding into autocracy under Trump. They have researched Trump’s ties to Russia in the decades before the 2016 elections and have tried to warn us about what is coming.

Contrast Cohen’s speculation with Snyder’s detailed factual information. Snyder is a Yale historian who wrote The Road to Unfreedom about Russia’s return to an authoritarian government under Putin and the rise of nationalism in Europe and America. He has put together a series of videos to explain what is happening here and internationally. In a concise Twitter thread, he documents fifty very specific reasons (with citations) why Trump owes a debt to Putin. He discusses the people in Trump’s campaign and in the Trump administration: “It is astounding how many of them are more directly connected to the Russian Federation than to the US.”

Kendzior lived in Uzbekistan during its transition from democracy to autocratic rule. When she started covering the Trump campaign in 2016, it reminded her of what she’d seen from the regime in Uzbekistan. Her website and podcast Gaslit Nation, which she presents together with journalist Andrea Chalupa, is an unparalleled source of information about Trump and his Russian connections and crimes. Kendzior and Chalupa advocate impeachment hearings so that the rest of the country can learn about these crimes.

Snyder and Kendzior have no doubts about the Trump-Russia collusion. There are other independent authors and researchers who are documenting and exposing what’s happening. Even without the Mueller report, there is an enormous amount of public information about Trump’s ties to the Kremlin, Russian interference, and the loss of our democracy.

When Syria solidarity activists first read the November 2016 Washington Post article about Russian propaganda influencing the 2016 elections, we were relieved. Finally, the Russian propaganda we had struggled against for years was being exposed! We assumed the propaganda on Syria would also be exposed. We thought the propaganda sites on the internet would be discredited.

We didn’t anticipate that prominent left writers would immediately denounce the Russian propaganda story as the “new McCarthyism” and Russiagate and that they would still be defending this narrative two and a half years later, in the face of so much evidence.

We didn’t understand how difficult it would be for the techies at Facebook, YouTube, and Twitter to discern propaganda from the truth and how clumsy they would be in taking down sites, usually with almost no explanation, and occasionally taking down legitimate sites at the same time.

From our viewpoint as Syria solidarity activists, we are still in the same position now as we were in November 2016. Disinformation still dominates the internet. Syrian and Russian planes have been bombing civilians in Idlib for the last month, initially bombing twenty-five hospitals. While Physicians for Human Rights and Amnesty International have condemned the strikes on hospitals, sounding the alarm, there is no international pressure on Russia and Syria to end them. The echo system of media sites is distracting the left with disinformation about Assad’s 2018 chemical attack on civilians in Douma being supposedly “staged” by the rebels.

The persistent Russiagate articles from prominent left writers have many progressives feeling unsure what to believe. It has put us in the strange position of claiming that a former FBI director is more trustworthy than Chris Hedges or Stephen Cohen. But there is much more information validating what Mueller has reported than there is for the Russiagate skeptics and Trump.

There is no easy solution to the problem of massive disinformation on the internet. Certainly, we should be listening to the voices of progressive Syrians, Venezuelans, Palestinians, Ukrainians, Sudanese, not media pages that follow Putin’s line. Information about who is funding web pages would be one step towards transparency. Independent university research labs could evaluate the accuracy of media sites.

Another voice we should be listening to now is the authoritarianism scholar based in St. Louis. Sarah Kendzior says the Trump administration is a transnational crime syndicate masquerading as a government and he should be impeached. It’s time for us to be in the streets.

Terry Burke is an activist with the Committee in Solidarity with the People of Syria (CISPOS) in Minneapolis. Thanks to Comrade Ed Sutton and Antidote Zine for the heads-up. The article has been edited slightly to meet this website’s unwritten standards. Photograph by the Russian Reader, December 15, 2018, Ligovsky Prospect, Petersburg. In Russian slang, the word deza means “disinformation.”

Nordkreuz (Battlestar Galactica)

nordkreuzNordkreuz (Berlin Gesundbrunnen), June 22, 2018. Photo by the Russian Reader

Why was the Battlestar Galactica the only ship of the line to survive the diabolical Cylon plan to destroy the entire human war fleet and, along with it, all of humankind? Because it was so obsolete it had analog communication and computing systems that had never been integrated with the rest of the ships in the fleet and the planets they defended. In other words, the Galactica and its fearless crew were not on social media and were cut off from the internet.

Having been called a liar, a troll, a useful idiot, and “delusional” by social media interlocutors in recent days, as well as enduring the more or less transparent and utterly baseless accusation, leveled by a well-known Russian scholar based in German, that I was a racist non-entity who was writing and posting on Facebook under an assumed name, I decided earlier today to make my escape from our own planet’s Cylons and sever all relations with what really could be a perfectly decent tool for mobilization,  information, and debate if people could observe a minimum of politeness there.

The ambitions of Trotskyists, Russia discourse police, post-Soviet academics, and guru-like “anti-imperialist” hair farmers, however, are such that there is no room in places like Facebook for losers like me.

This genre scene is a placeholder, a visible promise that when I get my act together, I will publish a “real” post about the other Russias.

If you need to contact me for other reasons, write to me at the address listed on the left side of this page. I will respond to your letter. However, I will no longer be responding to jabs on Facebook and even perfectly peaceable notes on Facebook Messenger. If you cannot find me because you have no idea I have been producing this blog for twelve years, I am not interested in talking to you. {TRR}

Hasbara

Here’s a great example of Israeli hasbara targeting Russian speakers.

I found the short post on a friend’s Facebook news feed. It consists of three sentences attached to a powerful image of at least thirty missiles or rockets fired simultaneously.

The message reads (in Russian), “Israel today [sad face emoji]. This is exactly the instance when one photo is worth a thousand words. The world needs to know what’s really going on! — feeling down [sad face emoji].”

israel today-post

The post has been shared 6,800 times, garnered 451 likes, and elicited 173 comments in the 20 hours since it was published.

We are meant to imagine, of course, that the “photo worth a thousand words” is a photo of a Hamas rocket installation in the Gaza Strip firing its deadly cargo towards the utterly innocent state of Israel.

A simple Google image search turned up several instances of the same image, all of them bearing different dates and captions, none of which link the “photo” in question to Hamas or the current hostilities between Hamas and the IDF.

 

So, in fact, the photo is worthless, except to underscore something we already knew.

Zionist hasbaristas are utterly unscrupulous. They count on people not bothering to check any of their claims, but just to pass the “horrible truth” along, thus confusing more people about the real, complicated facts about the relationship between the state of Israeli and the stateless Palestinians. {TRR}

Russia and China: Together Forever!

china russia brothers forever“May the unbreakable friendship and cooperation of the Soviet and Chinese peoples flourish and strengthen!  // Always together!” Images courtesy of quora.com

If you are suffering from a post-National Unity Day hangover, the cure might be a little dose of Sino-Soviet friendship, as provided by Alexei Volin, Russia’s deputy communications minister.

There are lots of funny things in Russian officialdom’s latest rant against the evil west, not the least of which is the revival of the perennial cognitive disorder known as Sino-Russian friendship. I could be wrong, but Russia has as many good reasons not to cooperate with China and slavishly emulate its “success” as it does to turn around and run hard in the other direction.

This is not to mention the withering hatred of the Chinese among a good number of ordinary Russians, a hatred you can witness up close by reading the horrifying things Petersburg tour guides say, and Petersburg magazines and newspapers write about the Chinese tourists on which the city’s tourist economy has become increasingly dependent.

Finally, there is the nonsense, touted by Deputy Minister Volin, about the alleged lack of “alternative” social networks in Russia. Could it be that the good deputy doesn’t know the Russian government stole VK from its founder, Pavel Durov, just so it could have a social network its secret services surveil at will? Is it any coincidence that almost all of the utterly ordinary people the Russian security forces have lately charged with posting or, more often, reposting, “extremist” online have been caught doing it on VK? Hence, Facebook’s stable popularity and Telegram’s growing popularity among social and political activists, and people who merely want a safe space to say to other people what they think. {TRR}

________________________

Communications Ministry Says Creation of Alternative Social Networks and Instant Messaging Services Possible
Novaya Gazeta
November 4, 2018

Due to “unfair competition” faced by Russian and Chinese media, Russia could create alternative social networks and instant messaging services, said Alexei Volin, deputy minister of the Russian Ministry of Digital Development, Communications and Mass Media.

“If Twitter, YouTube or Facebook continue down the path of throwing Russian and Chinese media out of their environment, we will have no choice but to create new distribution channels, and to think about alternative social networks and instant messaging services. Although we really hope it does not come to this, we certainly should be ready for it,” said Volin.

Volin made this statement during the Fourth China-Russia Media Forum, in Shangai. According to Volin, Russia and China should develop means aimed “not at discriminating against mass media from neighboring countries, but aimed at delivering our viewpoint and our content to other regions and other people.”

Earlier, Volin said the authorities would eventually have to give up banning information, since such methods were becoming ineffective.

“Sooner or later, they will have to be abandoned, because more and more people are getting around them without even noticing they are dealing with technology allowing them to bypass [sic] blocked content,” he said.

As examples of ineffective blocking, Volin cited the instant messaging services Telegram and WhatsApp, which operate in China despite being officially banned.

Telegram was banned in Russia in April 2018 by decision of the Tagansky District Court in Moscow. The ruling was based on Telegram’s refusal to hand over the [nonexistent] keys for decrypting correspondence among its users to the Russian Federal Security Service (FSB). Despite the ban, most Russian users have continued to have access to Telegram.

Translated by the Russian Reader