RT: Recognition Is Everything

5aaf0798705d4a7d942df59f2b2443cd

Recognizing an Agent
The Kremlin Complains RT Has Been Treated Unfairly, but Deep Down It’s Happy
Ksenia Boletskaya
Vedomosti
November 16, 2017

This year, Russia has spent nearly 20 billion rubles [approx. 283 million euros] financing the TV company RT. These funds are pure expenditures: the channel’s income is incomparably lower than its expenses. But no one would think of asking RT to turn a profit, because the TV company has a completely different objective: political influence.

Ten years ago, the confrontation between Russia and the west was much less dramatic. In 2005, when RT was launched, originally as Russia Today, it was planned that the channel would showcase modern Russia, downplaying vodka and bears, and promoting the country’s IT and aircraft carriers. Officials decided it would be simpler to produce their own foreign media than re-educate and persuade western journalists clinging to hoary stereotypes. But then the political circumstances changed, and it was more vital not to tell the world what was happening in Russia, but to trumpet what the Russian regime and Russian companies were trying to achieve abroad. Russia Today broadcast this particular Russian view of current events.

However, this concept was soon outmoded, too. Nowadays, the channel’s mission is telling Americans and Germans what, allegedly, is really happening in the US and Europe. The channel got rid of the word “Russia” in its name and rebranded itself as RT. It now pitches itself abroad as an alternative perspective, one utterly independent from the local authorities. I will say it again: we spend twenty billion rubles of Russian taxpayers’ money so Americans and Germans better understand what their own politicans are up to. How does that not qualify RT as a foreign agent?

But it is us, Russia’s rank-and-file citizens, who can be irritated, to put it mildly, by the extent to which the national budget is allocated irrationally. The Kremlin, apparently, is more than satisfied, because RT’s operations irritate US politicians to no end. While RT does not garner huge ratings in the US the old-fashioned way, it is one of the most popular news channels on YouTube. RT’s main English-language channel has over two million subscribers on YouTube, and that is more than often for it to be quoted and reposted frequently.

For several years, US politicans and analysts have been dashing off serious reports about the damage caused by Russian propaganda in the guise of RT. The FBI’s investigation about the Russian factor in the US elections was only an excuse to brand RT a foreign agent: the gripes against the channel had been building for a long time. Russian officials can complain loudly that RT has been treated unfairly, but deep down they are definitely satisfied. If RT was a weakling that drew no attention, no one would bother fighting it. It is not for nothing that Forbes put RT’s editor-in-chief Margarita Simonyan on its list of the world’s most powerful women. There was only one other woman on the list from Russia: Central Bank chair Elvira Nabiullina.

Simonyan categorically objects when RT is called a Russian propaganda channel. Of course, as a journalist, it is terribly critical for her to show the channel has editorial independence. But the fact remains that Simonyan has become an excellent agent of influence of whom the spy Putin can be proud.

Translated by the Russian Reader. Photo courtesy of Mikhail Fomichev/TASS via the Moscow Times

 

A Colossus with Feet of Clay

K3VG5ry
It looks scary, but it’s only a computer-generated image.

“The tumultuous poll in Catalonia left more than 800 injured and pretty much everybody with mixed emotions which offers a perfect opportunity for Russia. Russia has no particular interest in Catalonian independence but Russian media were actively promoting the narrative about Spanish authoritarianism and Russian hackers helped the organizers keep their websites up. Russian interest lies in shifting the narrative around Crimea, keeping the EU busy with other topics than Russian aggression, and mainly in dividing Europe as well as undermining Europe’s democracy and institutions.”

This was written by the European Values Think-Thank, which operates out of Prague and runs a useful program called Kremlin Watch.

Nevertheless, an argument like theirs should be backed up with lots of facts and quotations, not just rolled out as a bald-faced assertion we must either accept or reject.

Russian trolls can, in fact, troll and dispatch bots on any subject they like. It doesn’t necessarily mean, however, their actions will have a decisive effect on every conflict in which they intervene.

True, in the body of the newsletter, there is this follow-up on the story.

“Referendum in Catalonia: The Crimean spring has moved to the Pyrenees… Not.

“Despite Dmytry [sic] Peskov’s statements that the Catalonian referendum is an internal Spanish matter, Russia would not want to miss a chance to bring its alternative point of view on the Catalonian referendum or extend a helping hacking hand to the referendum organizers either. Spanish media have been on high alert. El País blatantly stated that Russian news networks are using Catalonia to destabilize Europe. These accusations have been thoroughly investigated by the Atlantic Council’s DFR Lab, focusing on the role of Sputnik and RT. Russian media spread stories about a violent and repressive Spanish government and warn that a civil war is imminent as the EU passively stands by. Russian creativity is legendary and the media managed to find similarities with the situation in Crimea and Kurdistan.

“According to the Russian press, independent Catalonia might recognize Crimea as part of Russia. The benefits of doing so are not very clear, Russia might in exchange push Nicaragua to recognize Catalonia? “This does not mean that Russia wants Catalonia to be independent at any cost. What it fundamentally seeks is to create division, in order to slowly undermine Europe’s democracy and institutions,” says Brett Schaffer, an analyst at the Alliance for Securing Democracy, a project of the German Marshall Fund. And we can only agree with that.”

There are only three hyperlinks in the entire passage, no other references, and one of the links reiterates the article in El País. It is not enough to convince even a true believer in Russian troll farms like me.

Why not?

Because just the other day I read the following article, published on the excellent Russian charity and investigative reporting website Takie Dela, about the huge numbers of dilapidated residential buildings in Barnaul, capital of Altai Territory. The article details the considerable inconveniences and humiliations faced by the tenants, who are more or less stuck in their flats until the mayor’s office does something, although it is clear to the residents that the mayor’s office would rather the buildings all collapsed, killing the tenants in the wreckage.

Degradation of postwar-built housing stock is a severe problem not just in Barnaul, but all over Russia, a problem the central government (since under Putin 3.0 there is no such thing as local government anymore) has been doing a really bad job of solving.

I could make a list of a hundred other problems plaguing “mighty” Russia right now that the government has pointedly failed to address, because its priorities have been elsewhere (e.g., Crimea and Syria).

Russia is a colossus with incredibly fragile clay feet.

This means three things. First, its active measures operations, involving trolls and bots intervening in the affairs of other countries, is one way Russia can assert itself as a supah powah (but not a super power) on the cheap, without spending a lot of money.

Second, since it is doing this on the cheap, the “global vision” guiding its creepy efforts is likewise fragmented, impatient, contradictory, and severely misinformed at times. The Kremlin just wants to make trouble somehow.

Finally, it hasn’t been conclusively proven these operations have been decisive factors in altering the outcome of any election, referendum or conflict.

It’s an invidious comparison, of course, but I have been blogging for nearly ten years, and during that time over half a million viewers have read my posts. Does that mean I have been a decisive factor in Russian politics or how the west views Russia? As much as I would like to say, yes, I have been, I cannot say that. I would be happy if I have changed a few people’s minds now and then and, especially, if I have showed them aspects of the Russian grassroots they had never heard about before.

The Internet Research Agency (or whatever the Russian trolling campaign now calls itself) has a lot more resources at its disposal for winning hearts and minds, but it is not operating in a vacuum.

Instead, it is operating in an incredibly dense media environment where domestic media outlets, of different political stripes and shapes, will be more persuasive to Catalonians and Spaniards, say, than Russian goofballs smacking away at keyboards wherever the IRA has been hiding out lately and posting silly memes and one-liners in comment threads, because the Spanish and Catalonia domestic media understand the issues, speak the languages fluently, and do not speak them with accents.

Do you really imagine that all Catalonians, Spaniards, Americans, Germans, Belgians, etc., are so gullible and incapable of critical thought they cannot tell the difference between a sound reportage or analysis, written by a real local reporter or op-ed columnist, and a pile of crap whipped up by a Russian working the late shift at IRA and loopy as a kite on energy drinks?

Trolling as a way of regaining superpower status is, in fact, a “weapon of the weak,” but not in the sense James Scott meant the phrase. We should deal with the weapon as such, instead of worrying its mere presence is decisive and disruptive everywhere it rears its puny, feeble head.

To argue otherwise is to imagine that Spanish national cops could not have beaten independence-minded Catalonians over the head, although it was probably not such a smart move, or those same Catalonians were not capable of holding their perhaps illegal referendum without being hypnotized by outside Russian agitators.

Let the Russian trolls pretend they are really shaking up the world with their teenage pranks. In the meantime, competent technicians and hackers should devise a technical solution that would deal a knockout punch to the Russian IRA.

That would be more efficient and make for less panic mongering, which, alas, is not in short supply these days. TRR

Image courtesy of i.imgur.com

Chutzpah

21761365_10214111588372482_8159040511290290173_n

Here’s the score, boys and girls. This is what happens, sooner or later, to everyone who has a beef, however minor, with the Putin regime. They get a visit from a “policeman” who is indistinguishable, in his behavior, looks, and speech, from an ordinary thug.

Today, it happened to my friends Lika and Alik, who are not only some of the nicest folks I’ve ever met, but run the invaluable Jewish Community Center on Rubinstein Street on a shoestring budget.

Here’s what Lika wrote about their encounter with the Putinist police:

I just got a visit from two plainclothes “policemen.” What was their business? Literally: “Have you been writting all kinds of crap on Facebook about wogs getting beaten up?” I am conveying what they said to me. The prosecutor’s office found your message, which you wrote one and a half years ago. We need a clarification from you. I see he’s holding printouts from the Sova Center. I told them they had woken up on time, since one and half years had passed since then. After I said that, one of the “policeman” was rude to me. “Why do you write garbage? Do you have nothing to do?” I asked him not to talk to me like that and show me his ID. He refused and behaved very aggressively. My husband tried to take his picture on the phone, but he threatened to smash the phone. He really was holding papers from the prosecutor’s office. Supposedly, they had been given three days to take care of the matter. I said I could deal with it on Friday morning. The conversation ended with our promising to call the police and closing the door.

There is no doubt they were from the police, judging by their behavior.))

I am writing a complaint to the prosecutor’s office.

Here is a photo of one of the “heroes.”

___________________________

I myself just got chewed out, on a leftist mailing list, for writing a “screed” about how Chris Hedges and Noam Chomsky had sold out to Putinism by appearing on RT. What is worse, the super-righteous Hedges, an ordained minister, if I’m not mistaken, has even started presenting a program on the channel.

Why do I object so strongly to this? Because whether they know it or not, Hedges, Chomsky, and everyone who behaves like them is putting their stamp of approval on the way this country is misruled by thugs like the ones who just visited and threatened my friends Lika and Alik.

Make no mistake: this is not a one-off, random incident. This is something that has happened millions of times, and often in much rougher form, since Putin took charge of Russia eighteen years ago.

So, when you say to yourself that your “anti-imperialist” (or whatever) message is so earth-shakingly important that you’ll go on a TV channel paid for by Russian taxpayers, but run as a flagrant anti-US, anti-western, pro-Assadist, pro-Putinist propaganda outlet by thieves, crooks, and thugs who openly intimidate, assault, and sometimes murder these same taxpayers for the “criminal” act of disagreeing with the general line or drawing attention to a wrongdoing or demanding that state officials, including police and judges, actually do their jobs in keeping with the Russian Constitution, the Russian law codes, and the international and European conventions on human rights to which Russia is still a signatory, you have to have a lot of chutzpah.

In fact, you have to have decided, whether consciously or not, that ordinary taxpaying Russians who don’t toe the Putinist line are your enemies, and you don’t mind at all if they’re crushed in the dirt by absolute fucking scumbags as long as self-righteous snake oil salesmen like Noam Chomsky and Chris Hedges have yet another “outlet” for their tiresome message, which we all memorized years ago and which, in fact, they’ve had no trouble at all disseminating at will to whoever will listen for years on end.

Pretending that they’re “forced” to go on RT, because they can’t get a hearing anywhere else, is the last refuge of an “anti-imperialist” scoundrel. TRR

Shilling for the Kremlin: Chris Hedges, Noam Chomsky, and The Rolling Stones Sell Their Souls to Putinism

This is a five-storey, eight-alarm nightmare.

It turns out Chris Hedges has a regular program on RT. On his program on the Kremlin’s propaganda channnel, he interviewed Noam Chomsky. The interview was dubbed into Russian and posted on YouTube on August 11.

Nikolai Starikov, “bestselling author,” conspiracy theory freak, and wacko Russian nationalist has highlighted this little act of treachery on his blog under the headline  “Conversation with an American Intellectual.”

How dumb do you have to be to work for RT? How dumb do you have to be to let RT interview you at length?

Do either of these formerly respectable people realize they are shilling for the Kremlin and stoking the infernal imagination of an utter creep like Starikov?

What in God’s name is going on in this world?

Red-brown alliance indeed.

Screenshot from Facebook

 

Meanwhile, the geriatric perennial musical rebels known as The Rolling Stones have done an advertisment for VTB24, a wholly owned subsidiary of VTB Bank, whose main shareholder is the Russian Government.

The ad’s copy reads, “Mastercard. Priceless cities. Win a trip to a concert by the legendary Rolling Stones. VTB24.”

The list of VTB Bank’s other shareholders makes for fun reading:

The main shareholder of VTB is the Russian Government, which owns 60.9% of the lender through its Federal Agency for State Property Management. The remaining shares are split between holders of its Global Depository Receipts and minority shareholders, both individuals and companies.

In February 2011, the Government floated an additional 10% minus two shares of VTB Bank. The private investors, who paid a total of 95.7 billion rubles ($3.1 billion) for the assets, included the investment funds Generali, TPG Capital, China Investment Corp, a sovereign wealth fund responsible for managing China’s foreign exchange reserves, and companies affiliated with businessman Suleiman Kerimov.

In May 2013 VTB completed a secondary public offering (SPO), issuing 2.5 trillion new additional shares by public subscription. All the shares have been placed on Moscow’s primary stock exchange. The government has not participated in the SPO so its stake in the bank decreased to 60.9% after the subscription has been closed. The bank has raised 102.5 billion rubles worth of additional capital. Three sovereign wealth funds Norway’s Norges Bank Investment Management, Qatar Holding LLC and the State Oil Fund of the Republic of Azerbaijan (SOFAZ) and commercial bank China Construction Bank became the largest investors during the SPO after purchasing more than half of the additional share issue.

Source: Wikipedia

In October 2015, VTB chair and president Andrey Kostin went on CNBC to talk Syria, geopolitics, and the need to lift sanctions against Russia as quickly as possible.

It’s no wonder that Kostin was concerned about these issues, because VTB have been accused of acting as banker for the Assad regime. Curiously, WikiLeaks is alleged to have removed evidence of the relationship between VTB and the Assad regime from a 2012 trove of hacked emails.

Even worse, VTB have been on the US and EU sanctions list, imposed over Russia’s invasion of Ukraine, since September 2014. As a wholly owned subsidary of VTB, VTB24 should be subject to the same sanctions, as explained in a press release issued by the US Department of the Treasury on December 22, 2015, namely,

“Today, OFAC also identified a number of subsidiaries of VTB Bank, Sberbank, and Rostec as being owned 50 percent or more by their respective parent entities.  The two banks and one defense company were previously sanctioned pursuant to E.O. 13662 in September 2014.  The subsidiaries identified today were already subject to the same financing restrictions as their respective parent entities per OFAC’s Revised Guidance on Entities Owned by Persons Whose Property and Interests in Property Are Blocked (“50 percent rule guidance”), which can be found here.  These identifications will help the public more effectively comply with the sanctions on VTB Bank, Sberbank, and Rostec.”

According to a May 22, 2014, article in the Guardian, The Rolling Stones are music’s “biggest business.” Where is this business registered?* Is it exempt from the sanctions imposed by the US and the EU on VTB Bank and its wholly owned subsidiary, VTB24?

I ask these questions to the wind, the Holy Spirit, and the inhabitants of other, distant galaxies, because I very much doubt that any of these niceties would bother the morally unimpeachable preacher Chris Hedges, the world’s greatest anti-imperialist Noam Chomsky, and those fun-loving seventy-year-old lads from London, just as long as they get paid on time and paid a lot.

Frankly, I doubt that this bothers you very much, dear readers, although in a nutshell it says a lot about how our fallen world actually works. TRR

* UPDATE. The Rolling Stones apparently pay their taxes in the Netherlands, which is not only an EU country in good standing, but a country that lost many of its nationals when the Russian army decided to blow Flight MH17 out of the sky over Donbass on July 17, 2014, one of the actions that triggered western sanctions against Russian companies and individuals connected to the regime in the first place.

But The Rolling Stones have bigger fish to fry.

What two of the other three Rolling Stones apparently learned, including Mick Jagger and Charlie Watts, was that Mr. Richards’s near-death experience meant that it was time to think about their heirs. For that, the aging rockers turned to a reclusive Dutch accountant, Johannes Favie, whose company, Promogroup, has helped them minimize their tax bills for more than 30 years. (The fourth Rolling Stone, Ron Wood, handles his finances apart from Promogroup.)

And so, last August, according to details disclosed in documents maintained by the Handelsregister, the trade registry of the Netherlands, Promogroup helped the three performers set up a pair of private Dutch foundations that will allow them to transfer assets tax-free to heirs when they die. Other Dutch shelters that Promogroup has arranged for the three have already paid off handsomely; over the last 20 years, according to Dutch documents, the three musicians have paid just $7.2 million in taxes on earnings of $450 million that they have channeled through Amsterdam — a tax rate of about 1.5 percent, well below the British rate of 40 percent. (Lynnley Browning, “The Netherlands, the New Tax Shelter Hot Spot,” New York Times, February 4, 2007)

It’s hard to believable that a little over three years have passed since Russia downed Flight MH17 and what, all is forgiven and forgotten? Now the exemplary Dutch taxpapers Keith, Mick, and Charlie can promote a Russian bank that, I repeat, is still on the US-EU sanctions list, put in place after Russia’s violent actions against a neighboring sovereign country that threatened it in no way whatsoever? And how did the passengers on Flight MH17, over half of them Dutch nationals, threaten Russia?

P.S. In case you thought I was dreaming or had somehow photoshopped the Stones/VTB24 advert, it popped up again on my Facebook news feed this morning (September 9) as a “suggested post,” albeit with more details, namely:

suggested post-stones

The copy reads:

Win a trip to the Rolling Stones concert in Paris!
https://goo.gl/JBP379
Pay for purchases with the World Mastercard Black Edition card from VTB24 before September 15 and, perhaps, it will be you who makes it to the concert by the legendary rock musicians. The winner of the promotion will receive two tickets for special places in the group’s own box and the right to skip the queue, a meeting with members of The Rolling Stones, a keepsake photo, and a gift from the group.

The link leads to a page on VTB24’s own website, promoting its World Mastercard Black Edition Privilege Card and providing a few more details about the promotion, including the fact that you are eligible to win only if you spend 50,000 rubles [approx. 725 euros according to exchange rates on September 9, 2017] or more in purchases using the card between August 1 and September 15.

According to the Rambler news website, the average monthly salary in Moscow during the second quarter of 2017 was 49,900 rubles.

On April 21, 2017, popular Petersburg news website Fontanka.ru, citing Rosstat as its source, published a brief item stating the average monthly salary in Petersburg in February 2017 was 51,024 rubles [sic].

I won’t bother citing average monthly salaries in Russia’s eighty-one other regions. They would be higher only in the handful of regions where oil and gas is produced, and much lower in most regions that do not produce oil and gas. Most people in those regions live in what would be regarded as abject poverty in the west.

So, even in the so-called two capitals of Moscow and Petersburg, the actually nonexistent average inhabitant would have to blow an entire month’s wages buying things with a card she probably cannot afford to have in the first place in order to have a slim chance to win the promotion and see The Rolling Stones in Paris.

This still begs the question of whether The Rolling Stones, a highly profitable company that, at least until 2007 (see above), paid its bare minimum of taxes in the Netherlands, can do business with a Russian bank on the US-EU sanctions list.

 

 

 

Idrees Ahmad: Russia Today and the Post-Truth Virus

a10Russia Today and the Post-Truth Virus
Idrees Ahmad
Pulse
December 15, 2016

A video is circulating of a woman revealing “the truth” on Syria that is being withheld from us by “the mainstream media”. The woman is introduced as an “independent Canadian journalist”. She is said to be speaking  “at the UN”. The date is December 9, 2016. The video has become viral.

Eva Bartlett, the woman in the video, writes for various conspiracy sites including SOTT.net, The Duran, MintPress and Globalresearch.ca. But more recently she has emerged as a contributor to Russia Today. And though her wordpress blog is called “In Gaza”, and though she has a past in Palestine solidarity work, unlike the people of Gaza, she is a strong supporter of Assad and she uses language to describe Assad’s opponents that is a virtual echo of the language Israeli propagandists use against Gazans.

Bartlett was recently a guest of the Assad regime, attending a regime sponsored PR conference and going on a tour of regime-controlled areas herded no doubt by the ubiquitous minders (the regime only issues visas to trusted journalists and no visitor is allowed to travel without a regime minder). On her return, the regime mission at the UN organised a press conference for her and three members of the pro-regime US “Peace Council” (The organisation has the same relationship to peace as Kentucky Fried Chicken has to chicken). In the press conference they all repeated the claims usually made by the regime’s official media SANA and by Russia Today: all rebels are terrorists; there is no siege; civilians are being held hostage; the regime is a “liberator” etc.

So a conspiracy theorist with a blog who briefly visited Syria as a guest of the regime is declaring that everything you know about Syria is wrong. That you have been misled by everyone in the “MSM” from the New York Times to Der Spiegel, from the Guardian to the Telegraph, from CNN to Channel 4, from ABC to BBC, from CBS to CBC; that human rights organisations like Physicians for Human Rights, Medicins Sans Frontiers, Amnesty International, and Human Rights Watch; that international agencies like the UN and ICRC—they are all part of a vast conspiracy to malign Bashar al Assad. And the truth is only revealed on “alternative” media like the Kremlin’s own Russia Today! (watched by 70 million people a week according to its own claims)

In normal times something like this would provoke derision and dismay—or at least the person would be asked to provide verifiable facts instead of anecdotes (virtually everything she said is verifiably false). But these are not normal times. Supporters of the regime, admirers of Putin, and sectarian propagandists have latched on to this video. Kremlin broadcaster Russia Today has promoted the video heavily. And, in the game of Chinese whispers, the story has morphed into “a UN press conference”.

There is of course a deep racism at play here. Besides great international journalists like Christoph Reuter, Janine di Giovanni, and Martin Chulov, there are also many excellent Syrian reporters on the ground. But we are supposed to dismiss them because the truths that eluded all of them were vouchsafed to a Canadian blogger with a column on Russia Today!

What is happening in Syria is not a mystery. The facts are crystal clear. They are corroborated by multiple independent organisations. People who deny these facts only do so because of a will to disbelieve. It’s willed ignorance in the service of an ideology. This ignorance has been reinforced by Kremlin’s premier disinformation service: Russia Today. The broadcaster has rebranded itself “RT” to conceal its origins and agenda. It has even spawned a neutral-sounding viral video outlet like “In the Now.” Their aim is to sow doubt, feed cynicism, and confound knowledge. They are pressing a narrative—Kremlin’s narrative. And as the major perpetrator of violence in Syria, Kremlin has every intention to muddy the waters. (And no Russia Today is not “just like the BBC”. Have you ever seen a Russian government official questioned on Russia Today the way Tony Blair is questioned on the BBC by Jeremy Paxman; let alone the way Jon Snow on Channel 4 questions David Cameron?)

So next time someone shares a stupid video like this, hit them with facts. If they want to challenge them, then they should bring something more substantial than rambling nonsense from a conspiracy nut.

cxngfncusaeapou-jpg-large

There is an old joke. A wife returns home to find her husband in bed with another woman.

“What are you doing in bed with another woman?” she screams.

“What woman?” the husband replies.

“The woman I just saw in bed with you,” says the wife.

“Who are you going to believe,” the husband replies, “Me or your lying eyes?”

There is no doubt that the Western media has often failed in its coverage. Its reporting on Gaza and the journalism leading up to the Iraq war was abysmal. But western media isn’t devoted to obfuscating truth with the kind of single-minded determination that Russia Today is. It is deeply ironic that many people’s often justified disdain for western journalists has led the into the embrace of a channel that has no commitment to truth at all. And it becomes most pernicious when pro-Kremlin propaganda is dressed up as criticism of “the mainstream media”, “the establishment”, or “Washington”. As I wrote elsewhere:

“There are few things more commonplace than an Oedipal disdain for one’s own government. In this solipsistic worldview, one need not have to understand the dynamics of a foreign crisis; they can be deduced remotely. If you hate your own government then, by virtue of being in its bad books, a Putin or an Assad becomes an ally.

“Conversely, if people elsewhere are rising up against their far more repressive states, their cause is tainted because of a sympathetic word they might have received from your government. And all the images of agony do not add up to a tear of sorrow as long as they are relayed by a hated “mainstream media”. Indeed, victims are reproached for eroding ideological certainties by intruding into our consciousness through their spectacular suffering.”

My heartfelt thanks to Idrees Ahmad for his kind permission to let me reprint his essay here. TRR

How to Tell a Skunk

Skunks. Photo courtesy of National Geographic
Skunks. Photo courtesy of National Geographic

Here is how you tell a pro-Putin western leftist. If someone has not written word one of concern or anguish over the slaughter in Aleppo and Putin’s role in it, but suddenly expresses anxiety over NatWest’s closure of RT’s bank accounts, announced earlier today, they have outed themselves as a pro-Putin western leftist.

Apparently, the rest of the world should just watch as Putin and Co. lay waste to Aleppo and the rest of Syria that has not submitted to the mass murderer Bashar Assad.

And then, if Putin wants to move on from there, and stir up more needless trouble somewhere else, the rest of the world should just avert its gaze from his latest victims.

And so on.

After all, the world’s most enlightened white people, western leftists, have mostly been steadfastly ignoring Putin’s victimization of his own people for the past seventeen years—all those incinerated Chechens, murdered journalists, harassed, beaten, jailed, murdered, persecuted and exiled anti-fascists, leftists, environmentalists, opposition leaders, downtrodden truckers, farmers, factory workers and migrant workers, and on and on.

Here is a modest proposal. Since you feel so much anxiety every time Putin is criticized or mildly slapped on the wrist, why don’t you put your money where your mouth is and move to Russia, where you can live the dream of dancing in ecstasy round the one true leftist leader left on earth.

Or is a dumb leftist tape, left over from Soviet times, spinning round and round in your head, keeping you from thinking straight?

I have a message for you: the Soviet Union is dead, and Putin is not a leftist. He is not trying to build socialism. He wants to stay in power for the rest of his natural life, enriching himself and his cronies, and making sure his other 142 million countrymen can never improve their own collective lot in life in any meaningful way, especially in a way that would involve his not being their supreme leader for life.

And just imagine this. When NatWest announced it was closing the bank accounts of the miserable Putinist propaganda channel RT, some of my actual Russian friends actually living in Russia actually rejoiced!

Why? Because their tax dollars pay the salaries of Margarita Simonyan and all the other well-coiffed liars at RT, and they would rather not have their hard-earned money wasted in such a flagrant, hostile manner.

Maybe they would rather that Russian doctors and teachers were paid better, or that pensioners had their pensions indexed for inflation (instead of frozen to pay for Putin’s war on Syria). Maybe they would want their country to stand for something else in the world than deceit, military showboating, corruption, and a hot and cold civil war against dissenters.

When are you godlike beings, ye western leftists, going to heed their mostly silent cries?

Or do you think some crap opinion polls “prove” that Putin is wildly popular in his country?

When are you going to wake up to the fact that your sheer stupidity, blindness, ignorance, and dogmatic stubbornness is destroying what remains of honest leftism? How can leftism pretend it represents a real alternative to capitalism when, time and again, it defends tyrants like Putin in the name of “anti-imperialism,” “stopping war,” or some other sheer nonsense?

The people of Aleppo know you are their enemies, because you vocally or tacitly support their destruction, and the people of Russia will also one day realize that you wish slavery and tyranny upon them as well, if they have not realized it already. TRR

Manufacturing Half-Baked Consent in Russia

Here is a textbook example of today’s Russian-language propaganda journalism (the bill footed by Russian taxpayers, one sixth of whom have slipped below subsistence level living, according to Rosstat).

canadian smiThe headline reads, “Canadian media: By provoking Russia, US risks following in the footsteps of Hitler and Napoleon. With its mendacious rhetoric and endless military exercises near the Russian border, the US is trying to pull Moscow into a military conflict, write Canadian media. However, journalists [sic] argue that Washington should remember how previous attempts to conquer Russia ended.”

If you actually read the article—and why bother, because its robot compilers want you to scan three things very quickly and get the takeaway message in under ten seconds: 1) like Napoleon and Hitler, the US wants to “conquer” Russia for some reason; 2) the US has been taken over by neo-Nazis—just look at the picture; 3) even the otherwise loyal “Canadian media” are writing about this fiendishness—you’ll find out that the “Canadian media” referred to is really just this one article, published on the more than dubious Canadian Putin fan club website Global Research.

The article was written by someone named Stephen Lendmann, “who lives in Chicago.”

Well, Mr. Lendmann does much more than just live in Chicago. He has also edited a nice little anthology of pro-Putin writing by western leftists and “anti-imperialists,” entitled FLASHPOINT IN UKRAINE: How the US Drive for Hegemony Risks World War III.

At $24.95 a pop, it’s a steal, I think.

Meanwhile, back in Putinland, where it will probably soon be a crime to read or speak English (lest anyone get any funny ideas), Russian readers will have to content themselves with this Russian-language summary of Lendmann’s article, which features, inexplicably, a photo of someone dressed up as Hitler and looking desperate.

A waxwork of Adolf Hitler before a 41-year-old man tore its head off from the controversial exhibit on the opening day of Berlin's Madame Tussauds July 5, 2008 is seen in this July 3, 2008 file photo. The man was arrested by police after he jumped over the desk and ripped off the head of the waxwork figure in protest of the controversial exhibit that showed a glum-looking Adolf Hitler behind his desk in a mock bunker during the last days of his life.   REUTERS/Tobias Schwarz/Files  (GERMANY) - RTX7NQ0

A quick Google image search reveals that this is not someone dressed up as Hitler, much less the world’s greatest villain himself, photographed on the eve of his demise in the bunker, but a waxwork figure of Hitler whose head was torn off by an enraged visitor on the opening day of Madame Tussauds Berlin in July 2008.

This has been a brief lesson in how consent is manufactured facilely and cynically in Putin’s Russia at taxpayer expense. Basically, all the major Russian media outlets have been engaged in this manufacturing of reality for most or all of Putin’s reign, but since the winter of 2014, the brakes have come off the buggy and fact-based reality almost never makes an appearance in such “news reports.”

* * * * * *

Sadly, lots of people here buy into this stuff, at least partly, if only in a half-baked “since they rant on about it day and night, at least some of it must be at least sort of true” way. I am not the “liberal” (i.e., profoundly misogynistic, Russophobic) Levada Center, and I don’t believe that polls in this country are used in any other way than the implicitly violent, authoritarian “we get the feedback we want” mode, so I will never cite any of these dubious surveys to make an argument about how many people believe this crap, much less how they believe it. (Which really would be the only interesting aspect of this “pollocracy” to study.)

However, a student of mine, an otherwise level-headed psychiatrist, told me the other day that the large numbers of young patients he sees with severe personality disorders and traumas had something to do with the chaos of the nineties, when many of these young people, then small kids, were left to fend for themselves, emotionally, at least. It is hard to argue with that hypothesis.

But then he said something I am sure he didn’t believe himself when he said it.

“Russians have been better off psychologically when they have had a strong leader.”

The desire to conform to “public opinion” among God’s allegedly smartest creatures is strong, almost irresistible at times, and not only in Russia.

P.S. A simple Google image search revealed that the photo of the Sieg-Heiling US neo-Nazis, above, was undoubtedly filched from this Reuters article about how, according to the Southern Poverty Law Center (who never saw a hate group they didn’t like to blow out of proportion), the number of hate groups in the US has declined by 17% over the last year.

And yet, if RT is to be believed—visually and viscerally, so to speak—these selfsame declining neo-Nazis have somehow either seized power in the US or are dictating US policy towards Moscow. Or have something to do with provoking the powerful anti-American, pro-Moscow tilt of the “Canadian” media.

In reality, they have nothing to do with anything.

us neonazis