A Hard Rain


The main problem with TV Rain is that neither its staffers nor its defenders really understand what the problem with it is.

It is especially funny when people who have been stumping for years for “situational cooperation with the regime in the Kremlin for good ends” are outraged by the revocation of TV Rain’s license.

Sooner or later, they’ll get round to you, too.

“Moderate law-abiding protest” in Russia isn’t worth anything at all, basically. Its value is negative, rather. It does not give one the moral high ground and does not empower one to write off errors. On the contrary. And those who want to continue the policy of compromise shouldn’t be offended that no one regards them as a real opposition and sees no value in them.

[TV Rain’s broadcast was revoked] not because “there are such laws in Latvia”, or because “they are traumatized due to the occupation,” or because [the Latvians] suffer from “Russophobia.”

[It happened] because the real value of “moderate” oppositionists who even in exile remain loyal to the pro-regime “silent majority” is close to nil.

Since they do nothing to bring Russia’s defeat closer even by a second, they perform no important political, humanitarian or military function.

They are thus useless.

Source: Aleksandr Fukson, Facebook, 6 December 2022. Translation and photo by the Russian Reader


The “[TV] Rain Case” has wound up sadly, at the end of the day. After the revocation of its license, the channel’s editorial team had a good opportunity to apologize once again to the audience, to the large group of Russian opposition media located in Latvia, and to the Latvian government and the European Union as a whole, which have been supporting Russian media in exile, and to announce that the editorial team hopes that the license would be restored.

But that’s not what happened. What did happen was much, much worse. Moscow imperial haughtiness came pouring out of all the cracks. For Moscow journalists are “citizens of the world,: and so they are empowered teach other peoples to respect human rights, including “freedom of opinion.” [TV Rain editor-in-chief] Tikhon [Dzyadko] shot off his mouth about the “absurd decision” for some reason. It’s just a mystery: Tikhon is smart, after all, and all of them are quite sensible there, and TV Rain is an essential media institution and does its job well. Why do they have to talk arrogantly to the government of Latvia?

Over the last twenty-four hours, TV Rain’s liberal well-wishers have written tons of disparaging, mocking posts about Latvia, which “is trampling” [on the rights of Russians], etc. They say that it is impossible to relocate there, that the folks in the former outskirts of our empire don’t like us. Well, no fucking wonder, eh?! No, we shall never get over this haughtiness. You knock yourself out trying to argue that it is possible to “recycle experience” and stop this haughtiness, when — oops! —all your work is nullified. Apparently, those who say that we just have to raze the whole MSK down to the foundations are right. Otherwise, there will be no life for anyone.

Source: Alexander Morozov, Facebook, 6 December 2022. Translated by the Russian Reader


It’s impossible, of course, to look at all the Russian chutzpah about “Latvia helped Putin today.”

In the summer, Latvia transferred 200 million euros worth of weapons and uniforms to Ukraine. This is just from what I remember offhand. They also sent six self-propelled howitzers and six helicopters. For Latvia’s small military budget, this is a lot, in relative terms.

What has the Russian opposition sent to Ukraine? Their fervent greetings? The demand not to offend them on the internet? Maxim Katz’s program?

Latvia has already done much more for [a Ukrainian] victory than all the TV Rains and Katzes combined, just millions of times more.

Source: Dmytro Raevsky, Facebook, 6 December 2022. Translated by the Russian Reader


Latvia’s decision Tuesday to withdraw the broadcast license of independent Russian television channel Dozhd caused disbelief and anger among the media outlet’s journalists and soul-searching among other Russian journalists in exile.

The Baltic country’s media watchdog said in a statement announcing the revocation that Dozhd posed “threats to national security and social order” following a series of fines issued over the outlet’s coverage of the war in Ukraine.

“I’ve been fighting for all these years to remain human in any situation… [but] I feel like a disgusting scoundrel,” Dozhd co-founder Natalia Sindeeva said between sobs in a video posted to her Telegram channel after the announcement. 

“The entire TV channel is at stake.”

While Dozhd has yet to announce its response, the Latvian decision poses difficult questions for other independent Russian media outlets forced into exile in the wake of Moscow’s invasion of Ukraine. 

Dozhd was one of a group of independent Russian media outlets that re-established themselves abroad after the passage of repressive wartime censorship laws earlier this year, with many congregating in the Latvian capital. 

Other independent Russian media outlets based in Riga include Meduza, the BBC Russian Service, and Novaya Gazeta Europe.

“It’s a very bad sign for journalists,” said one reporter from a Russian-language media outlet that moved to Riga after the start of the war who requested anonymity as he had been told not to comment on the Dozhd situation. 

“Journalists obviously cannot go back to Russia where they are threatened with criminal prosecution. But they are also unlikely to be able to work quietly in Latvia.”

Many would “think of moving to another country as soon as they have the opportunity,” said another Russian journalist in Latvia who also requested anonymity. 

Dozhd first came under fire when anchor Alexei Korostelev last week asked TV viewers to send information on Russia’s drafted soldiers and mistakes during the mobilization. The channel was subsequently fined for displaying a map showing annexed Crimea as part of Russia and for calling the Russian Armed Forces “our army.”

Some Ukrainian and Latvian commentators interpreted Korostelev’s words as an expression of support for Russian troops in Ukraine. 

The Latvian authorities opened an investigation into Dozhd on Friday, saying that “the statements made in the program are directed against the interests of Latvia’s national security.” The Latvian National Electronic Mass Media Council (NEPLP) on Tuesday also called for a ban of Dozhd’s YouTube channel in Latvia.

Latvia’s State Security Service urged the authorities on Tuesday to bar Korostelev from entering the country, adding that it also warned Dozhd editor-in-chief Tikhon Dzyadko of possible “criminal liability in case of committing criminal offenses.”

“Today’s decision is absurd and it has nothing to do with common sense,” said Dzyadko during Tuesday’s live news show.

“When you are switched off the air for far-fetched reasons for the first time — it is perceived as a tragedy,” Dzyadko said, referring to the channel’s removal from Russian cable packages in 2014.

“When eight years later you are called a threat to the national security of Latvia — it is perceived as a farce,” he said.

Dozhd — which started broadcasting from Latvia in June after its staff fled Russia — said it would continue to broadcast on its YouTube channel. The channel also has offices in Tbilisi and Amsterdam. 

Korostelev, who was fired by Dozhd for his words, said on Friday that they had been no more than “a slip of the tongue.” 

Despite his protestations, his words have caused widespread anger, however.

“When ‘good Russians’ are helping ‘bad Russians’ — can the world finally understand that they are all the same?” Ukrainian Culture Minister Oleksandr Tkachenko wrote on Telegram on Friday.

Over the weekend, at least three journalists resigned from Dozhd to show their solidarity with Korostelev, while others told The Moscow Times that the current situation reminded them of the crackdown on opposition media in Russia and would ultimately only help Moscow push its pro-war narrative.

“It was the worst thing we could do in that situation… I want to say sorry,” Sindeeva said in an emotional video statement on Tuesday after the revocation of the license, in which she also asked the fired journalists, including Korostelev, to return.

International media watchdog Reporters Without Borders (RSF) urged Latvia on Tuesday to rethink its decision. 

“Dozhd is one of the few independent channels with Russian journalists broadcasting to the Russian-speaking public,” Jeanne Cavelier, the head of RSF’s  Eastern Europe and Central Asia desk, said in a statement. 

“The withdrawal of its license would be a serious blow to journalistic freedom, independence and pluralism.”

Some Ukrainian officials also expressed their support for Dozhd. 

“They explained their position absolutely clearly, that their position is anti-war and pro-Ukrainian,” Ukrainian President Volodymyr Zelensky’s adviser Mykhaylo Podolyak said on Tuesday.

Latvia’s decision to revoke Dozhd’s license would make it harder to report “truthful and objective information for Russian-speaking audiences,” a Russian journalist in Latvia, who requested anonymity, told The Moscow Times. 

“That is exactly what the Kremlin is trying to achieve.” 

Source: “Latvian Decision to Revoke Russian TV Station’s License Sparks Fear, Disbelief,” Moscow Times, 6 December 2022

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s