NTV Lies

Warning in TV listing next to NTV logo: "Be careful! TV news programs often commit distortions and false information. This tendency has been most often been remarked on NTV and Rossiya." Photo courtesy of mstrok.ru
Warning in TV listing next to NTV logo: “Be careful! TV news programs often commit distortions and false information. This tendency has been most often been remarked on the channels NTV and Rossiya.” Photo courtesy of mstrok.ru

Hygienic Modification
Regional newspapers warn readers about “false information on NTV”
Grani.ru
June 8, 2016

Beginning June 8, up to a hundred regional newspapers, most of them members of the Alliance of Independent Regional Newspapers (ANRI), will publish in their TV listings a warning next to the logo of TV channel NTV that it spreads false information. Valery Bezpyatykh, editor-in-chief of City News, a newspaper published in Redva, Sverdlovsk Region, and one of the organizers of the protest, explained their plans to TV Rain.

According to Bezpyatykh, he vetted the text of the appeal to ANRI members with lawyers before sending the letter, in which he asked members to note in their TV listings for NTV that the channel broadcasts “distorted information or propaganda” under the guise of journalism.

Bezpyatykh estimated that between twenty and forty newspapers could join the protest this week, but by the next week the number could grow to one hundred.

The protest was inspired by the newspaper Evening Yakutsk, which in late May printed a note next to NTV’s logo, warning that the channel committed “distortions and false information” on the air. The note appeared in the newspaper after the film Debtors of the State Department, which claimed the newspaper received funds from foreign sources linked to the US State Department, was aired. The film also mentioned other media outlets, including Tula News Agency, the Tomsk channel TV2, and Chelyabinsk Worker newspaper.

ntv_01
Excerpt from the TV listings in the June 8, 2016, edition of the Redva City News. The warning read, “Be careful! You might get distorted information or propaganda in the guise of journalism on NTV. Details on page 2.” Image courtesy of redva-info.ru

The Public Board on Complaints against the Press has labeled the NTV film a “mendacious denunciation” in which “manipulative techniques for impacting the minds of viewers” were used. The board supported the view of expert Svetlana Shaikhitdinova, who argued the NTV film was an “information product created by spin doctors in order to discredit the directors of Russia’s regional media.”

NTV has repeatedly broadcast made-for-TV films attempting to expose the Russian opposition. The most controversial were Anatomy of a Protest and Anatomy of a Protest 2, shot in 2012. Russian law enforcement authorities filed criminal charges based on claims made in Anatomy of a Protest 2.

In April 2016, the channel aired the film Kasyanov’s Day, based on illegal footage of members of the opposition.

NTV has been on the air in Russia since 1993. It is part of the Gazprom Media Group holding, owned by Gazprombank.

Translated by the Russian Reader. Thanks to Comrade VZ and Gabriel Levy for the heads-up

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s